2014.07.25.
05:59

Írta: fannie

Földalatti paloták - a moszkvai metró

metr_1406185145.jpg_1280x886

Ahogy szerdán ígértem, ma körülnézünk egy kicsit a föld alatt, megnézünk a moszkvai metró híresen szép állomásai közül néhányat.

Vágjunk is bele, kezdjük a Kijevszkajával (Киевская). A barna vonalon van (Кольцевая линия), ami egy gyűrűt alkotva összeköti a többi metróvonal számos állomását. 1954-ben adták át Hruscsov idején. Ugyanebben az évben ment át a Krím-félsziget az oroszoktól az Ukrán Szovjet Szocialista Köztársasághoz. Akkoriban úgy tűnt, ennek nincs túl nagy jelentősége…

Maga a metrómegálló az itt található Kijevi Vasútállomásról kapta nevét. Ami a dizájnt illeti, egy Ukrajnában meghirdetett versenytárgyalás alapján döntötték el, miként alakítsák ki a belső teret. Végül egy csoport nyerte meg a pályázatot, tagjai Katonin, Szkugarev és Golubev voltak. Az alacsony, négyszögletes oszlopokat fehér márvány és az ukrán-orosz barátságot bemutató mozaikok ékesítik, Alekszandr Vasziljevics Mizin (Мызин) munkái. Közöttük arannyal szegélyezett boltíves átjárókon lehet a sínekhez jutni. A peron végén Lenin portréja látható. Állítólag ezen az állomáson található a legtöbb Sztálin-ábrázolás is, csak figyelmesen meg kell nézni a képeket.

Van néhány olyan mozaik is, ami nem köthető a szovjet időkhöz, ilyen például a perejaszlavi szerződésnek emléket állító. A megállapodásban az ukrán területek kimondták csatlakozásukat az orosz cárhoz Alekszej idején. Az ukrán nagytanácson önként választották a cárt uralkodójukul négy „versenyző” közül - a török szultán, a krími kán, a lengyel király és végül a győztes orosz uralkodó voltak esélyesek. Egyébként 1654-ben járunk – ennek az eseménynek a 300. évfordulójára ajándékozta oda az ukránoknak Hruscsov a Krím-félszigetet.

Az 1709-es Poltavai csata, Nagy Péter végső győzelme a svédek felett, szintén meg van örökítve sajátos szovjet realista stílusban.

A legtöbb kép azonban a szovjet idők harcait és boldogságát idézi. Az 1932-33-as nagy ukrán éhínségről, ami a mezőgazdaság kötelező kollektivizálásának következménye volt, nem találtam mozaikot. Furcsa.

A Kijevszkaján át kell sétálni a barna vonalról a sötétkékre, menni egy megállót, és már ott is vagyunk a Park Pobedinél (Парк Победы, Győzelmi Park). Egy egészen fiatal, 2003-ban átadott állomásról van szó. A felszínen már körülnéztünk a blogon, itt van a Diadalív, a Borogyinói Körkép, a Szent György és a sárkány szobor az obeliszkkel. Az oldalon vannak fenn fotók a peront díszítő két nagy képről is, melyek közül az egyik az 1812-es, a másik az 1945-ös győzelmet ünnepli.

Egyébként itt történt a múlt héten, 2014. július 15-én a metróbaleset, pontosabban a Szlavjanszkij bulvár és a Park Pobedi között. Ezek után külön „szerencse”, hogy a Park Pobedi Moszkva legmélyebben fekvő állomása – 84 méterrel van a földfelszín alatt, amivel a harmadik egy kijevi és egy szentpétervári létesítmény után. Mozgólépcsővel körülbelül 3 percig tart, míg felérsz a mélyből.

Többször hallottam már különböző forrásokból, hogy az orosz embernek nagy a türelme, de ha a metró valamilyen oknál fogva leállna, abból forradalom lenne. Nos, azért ezt az állomást néhány napra lezárták, és nem sokan tiltakoztak. Egy héttel ezelőtti hírekben még az szerepelt, hogy továbbra sem nyitották meg a nagyérdemű előtt, ám a Facebookomon már olvasom, hogy ismerőseim egyike-másika már gond nélkül utazott az érintett szakaszon. Mi kedves férjemmel nem sokat járunk arra, leggyakrabban a piros vonalat használjuk.

Ha már itt vagyunk a sötétkék vonalon, menjünk négy megállót a központ felé, és nézzük meg a Forradalom teret is (Площадь Революции, 1938). Ennek az állomásnak a nevezetessége az íves peroni átjárók két oldalát őrző bronzszobrok, Matvej Manizer művei. Hétköznapi szovjet embereket ábrázolnak, gyakran felfegyverkezve, ezzel is jelezve, hogy a forradalom a nép fiainak érdeme, általuk, értük született. Szánjunk rá egy kis időt, ha meg akarjuk nézni mind a 76 alkotást.

Valahogy vissza kellene kavarodni a barna vonalra, hogy megnézzük a Komszomolszkaja állomást (Комсомольская). 1952-ben adták át, még Sztálin idején. Ez cseppet érzékelhető az ábrázolt jelenetekből is, amelyek nagyrészt a vezér 1941. novemberi, történelmi jelentőségű beszédének vonalát követi. Ugyebár 1941-ben a nagy honvédő háború elején vagyunk, ekkor hangzott el a híres buzdítás, felemlegetve az orosz történelem nagyjainak dicső tetteit: Alekszandr Nyevszijt, akiről a Nyevszkij Proszpektről szóló bejegyzésben már volt szó, vagy I. (Doni) Dmitrij moszkvai nagyfejedelmet, aki viszont a mongolok ellen vezetett felszabadító hadjáratot. A mozaikok további témái: Minin és Pozsárszkij 1612-es győzelme a litván-lengyel betolakodók felett; Szuvorov 1799-es átkelése az Alpokon; Kutuzov és az 1812-es borogyinói csata. A hősi szovjet időket és Lenint három alkotás idézi. Ez utóbbiak eredetileg nem egészen így néztek ki, szerepelt rajtuk Sztálin is több más, időközben újraértékelt vezetővel is, így 1953 után kisebb módosításokat hajtottak végre a képeken a kegyvesztettek „kiretusálása” érdekében.

Egyébként szerintem Komszomolszkaja minden metróállomások legszebbike, mindenképpen érdemes meglátogatni. Két dologra kell odafigyelni. Először is, itt van a legnagyobb tömeg, mivel egy jelentős közlekedési csomópont alatt fekszik, amely három vonatállomást is kiszolgál. A projekt egyik résztvevője, Zabolotnaja szerint ezért is figyeltek különösen a dekorációra, hogy az első benyomás mindenképpen magával ragadja azt, aki a városba érkezik. A másik, hogy Komszomolszkaja megálló van a piros vonalon is, de az közel sincs ilyen impozáns. Szóval a barna vonalon keresd.  

Még egy utolsó peronra van időnk, legyen ez a Novoszlobodszkaja (Новослободская, szintén 1952), amely Komszomolszkaja és Kijevszkaja között van valahol félúton, északon. Itt a gyönyörű, bronzkeretbe ágyazott festett üvegek vonják magukra figyelmünket. A főterem végében a Békét az egész világon panel látható, amiért, mint tudjuk, az oroszok mindig is keményen harcoltak. Mármint a békéért. Békeharc. :D Bocsánat, menjünk tovább. A művek nagy része a változatosság kedvéért nem a szocializmus időszakáról szól, inkább a különböző formájú és színvilágú virágoké a főszerep. Az ábrázolt alakok között van művész, földműves, tudós.     

Szokták mondani, hogy a moszkvai metrón közlekedve egy időutazáson is részt veszel, megismered az orosz történelem fontosabb állomásait. Én ezt a kijelentést azért valamelyest módosítanám: megismerheted az orosz történelem jelentősebb állomásait, egy jó vastag szovjet szemüvegen keresztül, amibe keményen bele van vésve a vörös csillag - ami azért annyira nem meglepő, ha jól megnézed az évszámokat. Viszont ez a szemlélet Moszkvában érzésem szerint a mai napig a mindennapok része – szó szerint, és átvitt értelemben is.

Ezzel együtt érdemes egyet kirándulni a föld alatt is, megcsodálni ezeket a népnek kialakított palotákat.  

A képeken szokás szerint a bal felső sarokból indulva az óramutató járásával megegyező irányban a következő állomásokat látod: Park Pobedi, Kijevszkaja, Novoszlobodszkaja, Komszomolszkaja.

Novoszlobodszkajáról saját képem nem volt, azt innen töltöttem le:

http://www.forum-grad.ru/forum2133/thread69091.html.   

4 komment

Címkék: metró Moszkva

A bejegyzés trackback címe:

https://elet-uton.blog.hu/api/trackback/id/tr206537461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2014.07.26. 17:56:50

Remek cikk, egy élmény volt visszagondolni a tavaly nyári útra! Különösen, hogy néhány állomás történetéről jóval többet tudsz nálam. Ajánlom az én moszkvai útibeszámolómat - sajnos rohanós program volt, így sok esetben nem volt iőm állványozni, vagy a legjobb beállításokat megkeresni: www.benbe.hu/gallery/moszkva/story.php

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2014.07.26. 19:37:35

@Benbe: Köszönöm, kedves tőled! Megnéztem a cikket, úgy látom, jól szórakoztatok! Vonattal mi még nem utaztunk ki Oroszországba, jobban kedveljük a repülőt, vagy a motort. Hány napot töltöttetek itt?

Benbe · http://www.benbe.hu 2014.07.27. 09:28:47

Köszönöm! A vízumom szerint kilenc napot voltam Oroszországban, persze egy napot az utazás azért csaknem elvett (dél körül voltunk Moszkvában, viszont este 11-kor indultunk haza).
A vonatút szórakoztató volt, mondjuk diákcsoportot kísértem, és nem ez volt az első hosszú vonatutam (bár a másfél napjával azért rekorder). Előző évben Kiivbe mentünk vonattal, az csak 25 óra volt, előtte pedig csak 12 órás utakat csináltam, Svájcba, Berlinbe, Erdélybe, Belgrádba, Szarajevóba. Mondjuk én - talán ez a képekből látszik - vasútmániás vagyok, tehát én az ablakon kibámulással is nagyon sokáig el tudok lenni. Azt várom, hogy megjelenjenek az új Siemens kocsik a Tiszán, mert nyáron sajnos az orosz légkondi nekem nem elegendően hűvös.

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2014.07.29. 06:36:08

@Benbe: Igen, feltűnt, hogy szereted a vonatokat! :)
Nekünk még hiányzik egy jó kis vonatos élmény itt Oroszországban, ismerőseinktől hallottunk csak megható történeteket a vidéki vasutakról. :) Ismerünk egy családot, aki egy hat hónapos, és egy három éves gyerekkel vágott neki transzszibériai vasúttal az országnak. Azért ahhoz szerintem kell bátorság.