2013.03.01.
17:42

Írta: fannie

Közlekedés Moszkvában, avagy hogyan került a bugyi a motorra

2012-06-09_20_05_15_1362156145.jpg_2560x1920

A mindennapok fontos részét képezi a közlekedés. Lássuk, hogy működik ez Moszkvában!

Télen tömegközlekedünk, azzal nincs is különösebb probléma. Tizenkét metróvonal hálózza be a várost, és ha figyelsz rá, hogy az egyik megállóhoz közel lakj, akkor viszonylag hamar eljutsz bárhova a városban. Rengeteg a busz is, meg a маршрутка (marshrutka, shared taxi), tulajdonképpen egy kisbusz, ami kötött útvonalon közlekedik, de nincs menetideje. Akkor indul el, amikor megtelik utasokkal. Ezt néha szó szerint kell érteni – nem ritka, hogy az ilyen minibuszokon is vannak álló utasok, holott meg én is csak lehajolva tudok benne közlekedni a 162 centi magasságommal.

Külön bérletet, jegyet kell venni a metróra, és külön a buszra, trolira, villamosra. Ellenőrrel egyik járművön sem nagyon találkozni (de előfordulhat!). Elvileg nem jutsz fel a buszra jegy nélkül, mert csak az első ajtót nyitják ki, és ott egy kar választ el az utastértől, ami csak akkor fordul el, szabaddá téve az utat, ha az automatához odaérinted az érvényes jegyedet. A metrónál is hasonló a helyzet, ott a mozgólépcső előtt, a lejáratnál van egy ilyen beléptető rendszer. Viszont itt is találkozhatsz leleményes emberekkel, akik a metrónál a magasugrást, a buszon a törpejárást szokták gyakorolni, általában nem is nagyon szólnak rájuk, úgy látszik, szeretik a sportos alkatokat. Vagy csak egyszerűen nem érdekli a sofőrt, mit csinál a kedves utas, miért érdekelné. A minibuszon felszállnak az emberek, szépen elhelyezkednek (vagy a helyzettől függően kitapossák maguknak a férőhelyet), majd kényelmesen előreadják a menetdíjnak megfelelő összeget. Ilyenkor a pénz kézről kézre jár az utasok között, előre a jegy ára, hátra az esetleges visszajáró. Kíváncsiságból szoktam figyelni, hogy valaki elblicceli-e az a 25-30 rubelt, amibe egy utazás kerül, de még nem kaptam rajta senkit.

És ha már árak. Ebből a szempontból sokkal jobb az itteni helyzet, mint a budapesti. Egy jegy ára metrón 30 rubel (210 forint), buszon 50 rubel egy jegy, 100 rubel négy jegy. Mi hatvan alkalmas bérletet szoktunk venni metróra, ami 90 napig érvényes, és 1200 rubelba (8400 Ft) kerül. Több személy is használhatja, nem névre, hanem utazásra szól. Ha egyszer lejutottál a föld alá, ott annyiszor szállsz át, ahányszor akarsz, azért már nem kell külön fizetni.

Egyébként a metró nagyon ismerős lehet minden járatosabb budapesti tömegközlekedőnek – ugyanazok a vagonok, és ugyanazok a savanyú arcok. A „metrófejet” itt is mindenki hibátlanul bevágja, lefelé görbülő szájjal, rosszalló tekintettel néznek maguk elé az emberek. Vagy egyszerűen csak bealszanak. J

Ennyit a tömegközlekedésről. Az összkép itt igazából nagyon pozitív.

Találtam azonban egy nagyon érdekes ábrát az interneten, ami az egyes nagyvárosok közlekedési helyzetét osztályozza, ábrázolja, és elég jól megvilágítja az itteni közlekedés árnyoldalát. Az IBM készítette, aki egy olyan rendszer kialakításán dolgozik, amely még kialakulásuk előtt megjósolná a dugókat, alternatív útvonalakat ajánlva a felhasználónak. Nem tudom, ez a munka pontosan hol tart, de számomra most nem is ez a lényeg. Az ragadta meg a figyelmemet, hogy Moszkva már a pirosba hajló narancssárga zónában található – „more pain”, azaz „fájdalmasabb közlekedés” a jellemző. És ez így is van.

A közlekedési dugók itt végeláthatatlanok, és van belőlük dögivel. Mi autót nem vettünk, motort szoktunk használni, mikor az időjárás engedi. Hát, még azzal sem könnyű, pedig aztán mindenhol ellavírozunk, ahol lehet, de amikor 100 kilométeren keresztül áll a kocsisor, ez azért idegtépő tud lenni.

A másik, ami riasztó, az a közlekedési morál. Az emberek igen sajátosan szokták értelmezni a szabályokat, irányjelző használata láthatóan opcionális, a pirosnál megállni is csak ajánlott, viszont a mobiltelefon használata észrevételem szerint kötelező lehet. Néhány hónapig eléggé meg voltam rettenve a motoron, aztán hozzászoktam. Az mondjuk, nem segített, hogy akárhova indultunk, egy egy órás út alatt minimum egy balesetet mindig láttunk.

Az itt élő ismerőseink is általában hitetlenkedve fordulnak felénk – „Ti tényleg motorral jártok, itt?” Aki teheti, beszerzi a legnagyobb, legmasszívabb terepjárót jó nagy lökhárítóval, hogy megfelelően felkészüljön a közúti közelharcra.

Szóval itt egyértelműen az erősebb eb párosodik, de sokszor még az sem… csak áll a hosszú dugókban.

Rendőr egyébként nagyon sok van a városban, de ez valahogy nem járul hozzá különösebben a szabályok betartásához. A csatolt képen látszik, sokan szinte még fityiszt is mutatnak nekik: a motorok többségének nincs rendszámtáblája, amelyiknek van, azok közül is némelyik elég kreatív módon igyekszik elkerülni a felelősségre vonást. Persze az autósok között sincs ez másként: sok az olvashatatlan rendszámtábla, amelyről vagy ledörzsölték a számokat, vagy azok a kosztól nem látszanak.

Ha van még egy kis időd, és érdekel a téma, kalandozhatsz egy kicsit a youtube-on is. Nagyon hasznos "oktatófilmeket" találsz a moszkvai közlekedési morálról (vagy inkább annak hiányáról).

2013.06.03. Kiegészítés:

2012-ig Moszkvában ingyenes volt a parkolás, ami azért valljuk be, egy ekkora várostól több mint szokatlan. Azonban ez is átalakulóban van: először néhány utcában vezették be az óránkénti 50 rubeles (350 Ft) parkolási díjat próbaképpen, 2013. júniusától azonban már az egész belvárosban ez a szisztéma működik. Ma volt az első munkanap az új szabály életbelépése óta. Andris azt mondja, olyan utakról derült ki, hogy igazából három sávosak, ahol eddig a sok parkoló autótól alig lehetett elférni. Nagyon sokan a zónán kívül hagyták a kocsijukat.

2014-ben már az úgynevezett Garden Ringig (Kerti Gyűrű) fog terjedni a parkolási zóna, 2015-ben pedig egészen a Harmadik Gyűrűig.

Angol nyelvű információ:

http://rbth.ru/articles/2012/11/20/paid_parking_in_moscow_20241.html

A fenti árak 2013. júliusától érvényesek. Elég gyorsan változnak itt a dolgok, de igyekszem lépést tartani!

Megjelentek az adott ideig érvényes jegyek is. Pl. 30 rubel egy jegy, de 50 rubel egy olyan, ami aztán 90 percig érvényes. Így jobban kijöhetsz anyagilag, ha előre tudod, hogy gyorsan elintézed a dolgaidat.

Kiegészítés, 2014.05.14.

Megint frissítenem kell az adatokat, két okból is. Az egyik, hogy a fenti árakat 7 Ft/rubeles árfolyamon számoltam át, ami akkor érvényes is volt, de azóta szépen bezuhant az orosz fizetőeszköz, most 6 Ft/rubelnál tartunk, így magyar szemmel még kedvezőbb lehet a helyzet.

A másik, hogy a metrójegyek ára emelkedett. Erről itt találsz friss adatokat angol nyelven:

http://engl.mosmetro.ru/pages/page_0.php?id_page=8

Az általunk használt 60 alkalmas bérlet ellenértéke szerencsére nem változott! :)

Szólj hozzá!

Címkék: motor közlekedés hasznos információk Moszkva

A bejegyzés trackback címe:

https://elet-uton.blog.hu/api/trackback/id/tr65112021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.